Lokakuun alussa (6.10.) julkaistusta Matti Alahuhdan Johtajuus - Kirkas suunta ja ihmisten voima -kirjasta otettiin 10 000 kappaleen ensipainos. Suuren kysynnän vuoksi kirjasta on otettu 10 000 kappaleen lisäpainos. Kirja on noussut nopeasti yhdeksi maamme myydyimmistä tietokirjoista. Esimerkiksi Suomalaisessa Kirjakaupassa se oli jo viikolla 42 myydyin tietokirja. Alahuhta käsittelee kirjassaan kokemuksia ja näkemyksiä johtamisesta Koneen ja Nokia vuosilta.

Matti Alahuhta suuntaa kirjassaan sanomansa sekä johtajille että johdettaville selkeästi ja havainnollisesti tavalla, joka puhuttelee jokaista johtamisesta kiinnostunutta lukijaa.

Kirja kuvaa yrityksen kilpailukyvyn perustaa, jonka jatkuva kehittäminen mahdollistaa yrityksen vahvistumisen ja irrottautumisen kilpailijoista hyvinkin yllättävissä ja vaativissa markkinatilanteissa. Keskeisiä tekijöitä tässä ovat esimerkiksi
ihmisten ja vireen johtaminen, yrityskulttuurin, henkilöstön ja laadun kehittäminen sekä aikajänteen ja mittaamisen merkityksen ymmärtäminen.

Alahuhta käsittelee myös johtamista liiketoiminnan kriittisissä vaiheissa kuten muutoksen käynnistämisessä, strategian saamisessa elämään, murroskohtien hyödyntämisessä ja vaikeiden tilanteiden kääntämisessä mahdollisuuksiksi. Nämä
kuvaukset perustuvat Koneen johtamiseen vuoden 2005 alusta vuoden 2014 kevääseen, jona aikana Kone kaksinkertaisti globaalin markkinaosuutensa ja yhtiön liikevoitto kasvoi koko ajan. Alahuhta täydentää tarkasteluaan muutamalla Nokia-vuosiensa esimerkillä.

Matti Alahuhta on valittu toistuvasti Suomen arvostetuimmaksi yritysjohtajaksi.

Matti Alahuhta ja Martti Häikiö keskustelevat kirjan teemoista Helsingin Kirjamessuilla Sibelius-lavalla 24.10.2015 klo 16.30-17.00.