Chivas Regalin tapauksessa hintojen nosto johti kysynnän jyrkkään kasvuun. Eikä esimerkin tapauksessa kyse ole sattumasta. Ville Salosen ja Petri Toikkasen kirja Selittävä tekijä – Ihmistietoisuus liiketoiminnassa sisältää lukuisia vastaavia tapauksia, joissa liiketoimintaa on onnistuttu parantamaan ratkaisuilla, jotka ovat jopa vastoin perinteisiä liiketoiminnan oppeja. Jotta pystyisimme selittämään menestystä liiketoiminnassa laajemmin on otettava lähtökohdaksi ihmisten ymmärtäminen.

Tästä lähtölaukauksesta alkaa tieteellisten tutkimusten sävyttämä matka liiketoiminnan kulmakivien ja ihmisten luonnollisten käyttäytymisperiaatteiden kautta ihmistietoiseen liiketoimintaan. Käytännön liiketoimintatilanteiden selitysvoiman lisäksi kirja antaa ihmistietoisia keinoja, joita voi systemaattisesti soveltaa yritysten liiketoimintaan.

Selittävä tekijä tarjoaa runsaasti käytännön esimerkkejä, jotka avataan helppotajuisesti ihmisten kautta. Se kertoo ihmisistä tärkeää, mutta unohdettua tietoa. Lisäksi se sisältää uusia näkemyksiä siitä, millaisia ihmiset ovat ja kuinka yritykset voivat päästä poikkeuksellisiin ja onnistuneisiin lopputuloksiin heitä ymmärtämällä.

”Näinä muuttuvina aikoina liiketoiminta on haastavampaa ja strategia vaikeampaa kuin koskaan, etenkin jos on jäänyt kiinni vanhanaikaiseen ajatteluun siitä, miten maailma ja ihmiset siinä toimivat. Selittävä tekijä on erinomainen herättelijä tässä tilanteessa, ja sen kehotus siirtää ihminen ja ihmistietoisuus liiketoiminnan ja sen suunnittelun sydämeen on äärettömän tärkeä viesti, jos haluaa luoda niitä uusia, uljaita strategioita, jotka pärjäävät huomispäivän taloudessa.” Professori Alf Rehn, Åbo Akademi

Ville Salonen tekee väitöskirjaa ihmistietoisesta liiketoiminnasta. Hänellä on vuosien kokemus digitaalisen markkinoinnin kehitystehtävistä. Petri Toikkanen on valmentaja ja yrittäjä. Hän on hallituksen puheenjohtaja perustamassaan kielipalvelualan yrityksessä Eetalingua Oy:ssa.

Ville Salonen, Petri Toikkanen: Selittävä tekijä – Ihmistietoituus liiketoiminnassa. ISBN 978-952-291-126-1, sivuja 231, suositushinta 44,90 €, Docendo 2015.

Arvostelukappalepyynnöt ja lisätiedot:

Riikka Käyhkö, Docendo, p. 040 728 0924, riikka.kayhko@docendo.fi.
Kansikuvat ladattavissa osoitteesta www.docendokustannus.fi (MEDIALLE)

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:
Kustantaja Harri Simola, p. 040 843 0148, harri.simola@docendo.fi

 

 Selittava_tekija_ihmistietoisuus_liiketoiminnassa